Anxietatea te impiedica sa traiesti

Ce este anxietatea?

Anxietatea este resimtita ca fiind o teama difuza, subiectiva cu privire la diferite evenimente ale vietii cotidiene si este mai frecvent intalnita la copii si la femei. Totodata este o emotie de baza, necesara supravietuirii, pe care fiecare dintre noi o experimenteaza de multe ori in viata. Ea induce un raspuns de tipul lupta sau fugi, care produce in organism schimbarile necesare pentru a reactiona in cazul unui pericol si care teoretic este de ajutor. Insa atunci cand aceasta emotie ia amploare, cand devine prezenta nejustificat fata de situatii si persoane, cand o resimtim constant, poate afecta puterea de concentrare, apetitul, somnul, relatiile sociale si calitatea vietii in general.

De ce apare anxietatea?

Comportamentul anxios se dobandeste pe parcursul vietii, nu ne nastem cu el, fiind dezvoltat in viata adulta in urma unor situatii traumatizante cum sunt evenimentele negative din copilarie, sau apar la maturitate in situatia unor traume si dezamagiri, socuri.

Anxietatea e parte din viata si cu toții o resimtim uneori. Insa raspunsul difera de la om la om in functie de situatii. Un stimul care pentru o persoana este motiv de anxietate pentru alta persoana nu are nici un impact. Pentru unii oameni, anxietatea poate complica gestionarea vietii de zi cu zi.

Factori declansatori:

  • expunerea la anumite trauma in copilarie;
  • expunerea la stres prelungit: personaliatea;
  • anumite persoane sunt mai predispuse sa sufere de anxietate decat celelalte din cauza personalitatii;
  • factori genetici, predispozitie.

Ce se intampla cand te simti anxios?

Anxietatea e un raspuns emotional la stres. Te poate tensiona, speria si distrage. Dar este adesea insotita si de simptome fizice neplacute:

  • Dureri in piept
  • Transpiratie
  • Ameteala
  • Stomac deranjat
  • Senzatie de amorteala/furnicaturi
  • Dureri de cap

Senzatiile si starile resimtitie la nivel psihologic sunt:

  • Ingrijorare excesiva
  • Sentiment de agitatie excesiva
  • Dificultati de concentrare
  • Tulburari ale somnului
  • Evitarea situatiilor sociale
  • Atacuri de panica

Persoanele care se lupta cu tulburari de anxietate pot intra in aceste stari din senin, in cazul unor situatii banale de zi cu zi, dar care le trezesc un sentiment de nesiguranta. Aceste atacuri de anxietate pot fi puternice si pot dura mult. Persoanele care le experimenteaza in mod regulat pot incepe sa evite anumite locuri sau situatii sociale.

Cum sa gestionam anxietatea:

Sunt indicate o serie de schimbari ale stilului de viata, care pot contribui la ameliorarea anxietatii zilnice si foarte multa vointa si constientizare.

Prezenta unui somn de buna calitate, de cel puțin 7-8 ore pe noapte, este vitala pentru buna functionare a organismului si pentru ameliorarea stresului si anxietatii, deci un somn odihnitor, de calitate este mai mult decat indicat.

Aplicarea unor tehnici de relaxare care ne ajuta sa ne constientizam corpul si situatia in care ne aflam, este indicat sa respiram profund de cateva ori, sa meditam si sa practicam yoga de cateva ori pe saptamana;

Sport in mod regulat este ideal pentru psihic pentru a ne mentine buna dispozitie si pentru a reduce simptomele depresiei;

Adoptarea unei alimentatii echilibrate: importanta unei alimentatii sanatoase, bazata pe legume, fructe, alimente proaspete este la fel de importanta pentru sanatatea organismului nostru si pentru reducerea stresului asociat anxietatii;

Evitarea excesului de alcool si cofeina si renuntarea la nicotina: aceste substante cresc nervozitatea si gradul de iritabilitate, care nu vor face decat sa accentueze anxietatea;

Mentinerea relatiilor de socializare, conduc la relaxare, destindere, incredere in oameni si in propria persoana.