Impactul stresului asupra sanatatii

Se crede că stresul este cauza a peste 60% din vizitele la medic. Ajunge la un public foarte mare, indiferent de vârstă și nivel social. Stresul devine îngrijorător atunci când persistă, deoarece poate deveni periculos pentru sănătatea ta.

 Cum ne afectează stresul corpul?

Potrivit endocrinologului Hans Selye, stresul este răspunsul normal de adaptare al organismului la constrângerile și atacurile la care este supus. Declanșează o serie de reacții care permit organismului să gestioneze situația și să regleze stresul cauzat de acest eveniment declanșator.

Procesul de stres are 2 faze  :

  • Faza de alarmă  : Organismul reacționează la acest „atac” prin stimularea glandelor suprarenale, astfel încât acestea să elibereze adrenalină și organismul să poată reacționa imediat. Ritmul cardiac și tensiunea arterială cresc, unii mușchi se contractă, iar glucoza este eliberată în sânge.
  • Faza de rezistență  : organismul eliberează apoi alți hormoni, inclusiv cortizol (hormon implicat în reglarea tensiunii arteriale, funcția cardiovasculară, funcția imunitară), dopamină (=hormonul plăcerii), endorfine (=hormonii bunăstării), serotonina (=somn). și hormonul liniștirii).

Odata ce situatia stresanta a fost calmata si controlata, se pune in miscare o reactie de relaxare . După o perioadă de odihnă, organismul revine la metabolismul său natural. 

Când stresul te îmbolnăvește

Uneori situația stresantă durează mai mult sau se întâmplă frecvent. Corpul intră apoi în a 3 -a etapă: stadiul epuizării . Hormonii produși pentru gestionarea situațiilor stresante sunt produși aproape continuu, ceea ce costă organismul prea multă energie. Prea mult cortizol blochează producerea de noi neuroni în hipocamp (regiunea creierului care afectează starea de spirit), ceea ce ar putea duce la depresie.

Prea mult stres ar fi la originea anumitor defecțiuni ale sistemului imunitar. În plus, stresul este responsabil pentru multe afecțiuni, cum ar fi anumite infecții ale pielii, insomnie sau amenoree. De asemenea, ar agrava anumite boli precumboli cardiovasculare , hipertensiune arterială, diabet de tip 2 și cancer.

 Impactul stresului asupra sănătății cardiovasculare

Cercetătorii americani, Dr. Friedman și Dr. Rosenman, au fost interesați de modul în care personalitatea indivizilor influențează gestionarea stresului.
Ei au identificat tipice  personalități: de tip A oameni și oameni de tip B . Se spune că indivizii de tip A sunt expuși riscului de a suferi efectele negative ale stresului, deoarece sunt nerăbdători, muncitori, agresivi și ambițioși. În schimb, oamenii de tip B ar fi mult mai optimiști și relaxați. Persoanele cu tip A sunt de 6 ori mai susceptibile de a avea probleme cardiace decât persoanele cu tip B.
 

 Stresul te-ar face să îmbătrânești

Hormonii secretați în timpul unei situații stresante lasă urme în organism. Aceste deșeuri se depun pe artere, articulații, piele și favorizează îmbătrânirea țesuturilor.
Stresul generează radicali liberi (= compuși instabili formați din oxigen) și crește daunele oxidative, adică îmbătrânirea și moartea celulelor.

Surse: CNSR Health Canada

Recomandare

Sedirelax

Calmant natural de zi, eficace pentru adaptarea rapida a organismului la stres, suprasolicitare fizica/psihica. Favorizeaza instalarea naturala a unui somn de calitate, pe timpul noptii. Nu produce somnolenta pe timpul zilei. Produs 100% natural.